You need to activate javascript for this site.
Menu Conteúdo Rodapé
  1. Home
  2. Courses
  3. Sports Sciences
  4. Research in Sport Coaching

Research in Sport Coaching

Code 12444
Year 1
Semester S2
ECTS Credits 6
Workload OT(15H)/S(15H)/TP(15H)
Scientific area Sports Sciences
Entry requirements NA
Mode of delivery Face-to-face
Learning outcomes Develop knowledge and skills for the coach activity in a specific modality or for the development of scientific activities in sports sciences

Syllabus 1 Scientific Research in Sports Training:
1.1 Main themes of research in sports training
1.2 Experimental methods and designs used in research in Sports Training
2 Option complementary sport
Option 1 - Soccer training Option
2 - Futsal training Option
3 - Swimming training
Main Bibliography Haag, H. (Ed.). (2010). Research methodology for sport and exercise science (Vol. 6). Logos Verlag Berlin GmbH.

Specific references for diferent sports:
Castelo, J. (2009). Futebol - Organização dinâmica do jogo (3ª ed.). Lisboa: Edições Universitárias Lusófonas.
Queiroz, C. (1986). Estrutura e Organização dos Exercícios de Treino em Futebol. Edição da Federação Portuguesa de Futebol, Lisboa.
Vicente, A., Fernando, C. & Lopes, H. (2013). Towards a Rupture in Sport: Using a Functional Model to Understand and Intervene in Soccer. International Journal of Humanities and Social Science. 3 (16), 97-101.
Mulqueen, T. & Woitalla, M. (2011) The complete Soccer Goalkeeper. USA: Human Kinectics
IFAB (2017) Leis de Jogo de Futebol de 11 e Futsal (2017/2018)
Travassos, B. (2014) A Tomada de Decisão no Futsal. Prime-Books Braz, J., Mendes, J.L., Palas, P. (2014) Etapas de Formação do jogador de Futsal. Federação Portuguesa de Futebol.
Real Federação Espanhola (2007) Técnica Individual y Coletiva. Futbol sala, curso nível I.
Alves, F. (2002). O treino técnico em natação pura. Boletim da Sociedade Portuguesa de Educação Física, 23 (Maio-Agosto), 37-58.
Borges, J.M. (2004). Serviços Desportivos – Planeamento e Gestão de Serviços Aquáticos. Lisboa: Editorial Caminho.
Campaniço, J. (1989). A escola de natação – 1ª fase de aprendizagem. Lisboa: Edição Ministério da Educação – DGD.
Canossa, S., Fernandes, R.J., Carmo, C., Andrade, A., & Soares, S.M. (2007). Ensino multidisciplinar em natação: reflexão metodológica e proposta de lista de verificação. Motricidade, 3(4), 82-99.
Cazorla, G. (1993). Tests spécifiques d’évaluation du nageur. Association pour la recherche et l’évaluation en active physique et en sport. Paris: Cestas.
Colwin, C.M. (1992). Swimming into the 21st century. Champaign, Illinois: Leisure Press.
Marinho, D.A. (2012). Investigação aplicada em Ciências do Desporto. Um exemplo na modalidade de natação. Curitiba: Editora CRV.
Teaching Methodologies and Assessment Criteria Preparation, presentation and discussion of 1 report with the definition of an experimental work (50%) and design of an intervention program under the specialization modality (50%).
Language Portuguese. Tutorial support is available in English.
Last updated on: 2016-06-03

The cookies used in this website do not collect personal information that helps to identify you. By continuing you agree to the cookie policy.