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Fundamentals of Optometry

Code 12507
Year 2
Semester S1
ECTS Credits 6
Workload PL(30H)/TP(30H)
Scientific area Optometria
Mode of delivery Face to Face
Work placements Not applicable
Learning outcomes At the end of the curricular unit, students should be able to:

- Know the working principles of instruments and tests required for the refractive examination.
- Integrate different methods of optometric examination in order to study the refractive state.
- Identify and recognize characteristics, signs and symptoms of the several refractive defects.
Syllabus Tutorials:
1. Objective Examination: Static retinoscopy, Autorefractometer.
2. Objective Examination: Case history, Visual acuity, subjective test.
3. Accommodation: Stimulus, response and accommodative LAG, levels and types of accommodation.
4. Ametropia characteristics: Myopia, Hyperopia, Astigmatism, Presbyopia.

Practical classes (skills):
1. Static retinoscopy, autorefractometer
2. Visual acuity measurement, Mohindra retinoscopy, subjective test
3. Accommodation amplitude
4. Refractive examination (lensmeter, case history, visual acuity, retinoscopy, subjective test).
Main Bibliography - Benjamin, W.J. (2006) Borish's Clinical Refraction, 2nd Edition, Elsevier, Butterworth-Heinemann.
- Rosenfield, M., Logan, N. (2009) Optometry: Science, Techniques and Clinical Management, Butterworth Heinemann Elsevier.
- Elliot, D.B. (2008) Clinical Procedures in Primary Eye Care, Butterworth-Heinemann.
Planned learning activities and teaching methods Theoretical-practical classes with a theoretical component, instigating student participation through application of former knowledge. Practical component with applications and exercise solving for exemplification. These components allow for the evaluation of the parameters participation and discussion capacity. Together with self study the student will achieve results of knowledge acquisition, verified by the written test. Skills laboratories for acquisition of clinical competences, verified by the skills test and taking a case history.
Metodologias de Ensino e Critérios de Avaliação A classificação na época de ensino aprendizagem (CEA), no caso de o aluno ter concessão de frequência, será dada por:
CEA = 0.5 T + 0.5 PL, caso T, arredondado à unidade, for superior ou igual a 8 valores, onde T é média da classificação das duas frequências e PL a classificação da avaliação prática.
CEA = T, caso T, arredondado à unidade, for superior a 6 e inferior a 8 valores.
CEA = 6, caso T, arredondado à unidade, for inferior a 6 valores.

A classificação da componente de avaliação prática (PL) estará contida no intervalo 0-20 e será dada por:
PL = 0.45 P1 + 0,40 P2+ 0.15 A,
onde, P1 e P2 são os testes práticos e A a classificação de uma anamnese; A classificação da Anamnese (A) e cada teste prático está igualmente contida no intervalo 0-20 valores.

O aluno dispensará da realização de exame, caso tenha concessão de frequência, obtenha uma classificação mínima arredondada à unidade de 8 valores na média das 2 frequências e obtenha uma classificação final, arredondada à unidade, de 10 valores.

A concessão de frequência é atribuída mediante a realização de uma anamnese (A), uma classificação superior ou igual a 9.5 valores na avaliação prática (PL), realizada no período de ensino aprendizagem e a um número mínimo de presenças nas sessões de contacto. Uma classificação inferior a 9.5 valores na componente PL implica que o aluno não cumpriu os objetivos mínimos da disciplina. Em caso de incumprimento das condições anteriores não será atribuída uma classificação quantitativa ao aluno, ficando não admitido.

A classificação no período de exames (CE) é dada pela mesma fórmula e condições utilizadas para a classificação ensino-aprendizagem, sendo T a classificação obtida no teste teórico de exame correspondente.

A classificação final (CF) na unidade curricular será a melhor classificação obtida entre CEA e CE. - Os estudantes em situações especiais previstas nos regulamentos da instituição, mediante apresentação de comprovativo, poderão ter concessão de frequência sem cumprir a totalidade das presenças indicadas.
Language Portuguese. Tutorial support is available in English.
Last updated on: 2016-06-15

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