Menu Conteúdo Rodapé
  1. Home
  2. Courses
  3. Philosophy - 2017
  4. Research Methodologies and Project

Research Methodologies and Project

Code 13030
Year 1
Semester S1
ECTS Credits 15
Workload OT(4H)/S(39H)
Scientific area Philosophy
Mode of delivery face-to-face.
Work placements none.
Objectives and Learning outcomes of the Course Unit In general terms, the Course Unit aims to: provide a methodological and operational characterization of the process of philosophical analysis and research, including guidelines for the structured exposition of the contents.

In more specific terms, it is intended to enable the student to: i) examine and selectively operationalize specific methods of knowledge and philosophical inquiry; ii) create written text related to the knowledge of problems, concepts, texts, inherent to a specific philosophical theme; iii) prepare a synthesis of the research project.
Course unit contents/Syllabus The contents to be lectured in this Course Unit are divided into two interdependent cycles:

A) Methodology of philosophical analysis:
1. Methodological characterization and selective operationalization of the dissertation and text commentary;
2. Methodological characterization and selective operationalization of the instruments of analysis of the problems, discussion of theories and conceptual distinctions; the analytical and continental approaches.

B) Methodology of philosophical research project:
1. Methodological characterization and selective operation of the primary and secondary bibliography;
2. Methodological/research design of a draft for a PhD project in philosophy.
Recommended or required reading COUTINHO Clara, Metodologia de investigação em ciências sociais e humanas: teoria e prática, Coimbra: Almedina, 2015.
ECO Umberto, Como se faz uma tese em Ciências Humanas, Lisboa: Presença, 1997.
LALANDE, André, Vocabulário filosófico: técnico e crítico, Porto: Rés, (s/d).
LAVILLE Christian, A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas, Belo Horizonte: UFMG, 1999.
RUSS, Jacqueline, Os métodos em filosofia, Petrópolis: Editora Vozes, 2010.
SOUSA, Gonçalo de Vasconcelos, Metodologia da investigação, redacção e apresentação de trabalhos científicos, Porto: Livraria Civilização Editora, 1998.
Planned learning activities and teaching methods The lectures take place in a biweekly two-module modules, alternating between: A) Presentation by professors of methodological contents; B) Tutorial monitoring of practical tasks.
Assessment methods and criteria No termo de cada ciclo do semestre cada aluno deva entregar paper relativo a:
1. elementos epistemológico-críticos da investigação filosófica (extensão máxima de 4 páginas), com apresentação oral;
2. análise de problematismo filosófico, apoiado em análise de distinções conceptuais e confrontação de teorias (extensão máxima de 8 páginas), com apresentação oral;
3. síntese de estudo de projeto de dissertação (extensão máxima de 10 páginas), com apresentação oral.

A classificação final de cada estudante resultará da ponderação dos seguintes elementos:

1. Consistência da participação ativa evidenciada durante as sessões letivas e do empenho demonstrado na realização das tarefas práticas estabelecidas (10%);
2. Nível científico do papers escritos, relativos a: elementos epistemológico-críticos da investigação filosófica (20%); análise de um problema filosófico específico (20%), síntese de estudo de projeto de investigação (20%);
3. Qualidade da apresentação oral dos papers escritos (30%).
Language Portuguese. Tutorial support is available in English.
Last updated on: 2017-05-25

The cookies used in this website do not collect personal information that helps to identify you. By continuing you agree to the cookie policy.