You need to activate javascript for this site.
Menu Conteúdo Rodapé
  1. Home
  2. Courses
  3. Philosophy - 2017
  4. Research Methodologies and Project

Research Methodologies and Project

Code 13030
Year 1
Semester S1
ECTS Credits 15
Workload OT(4H)/S(39H)
Scientific area Philosophy
Entry requirements Not applicable.
Mode of delivery face-to-face.
Work placements none.
Learning outcomes This PhD seminar aims to discuss the epistemological-critical assumptions of
philosophical dissertation and characterize methods of philosophical analysis, including providing
guidelines for the structured written presentation of contents. In specific terms, the
This seminar aims to enable the doctoral student of philosophy to, at first level, proceed
to the examination and selective operationalization of specific methods of knowing and investigating
philosophical, second level, writing about problems, concepts, texts, relevant and current,
inherent in a theme of philosophy, and, on the third level, to write a study synthesis of
investigation.
Syllabus A) Epistemological-critical elements of philosophical research and dissertation.
B) Methodology of philosophical analysis:
C) Methodology of philosophical research project.
Main Bibliography BENJAMIN, Walter, "Prólogo epistemológico-crítico" in Origens do drama trágico alemão, Lisboa: Assírio & Alvim, 2004.
COUTINHO Clara, Metodologia de investigação em ciências sociais e humanas: teoria e prática, Coimbra: Almedina, 2015.
ECO Umberto, Como se faz uma tese em Ciências Humanas, Lisboa: Presença, 1997.
LALANDE, André, Vocabulário filosófico: técnico e crítico, Porto: Rés, (s/d).
LAVILLE Christian, A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas, Belo Horizonte: UFMG, 1999.
RUSS, Jacqueline, Os métodos em filosofia, Petrópolis: Editora Vozes, 2010.
SOUSA, Gonçalo de Vasconcelos, Metodologia da investigação, redacção e apresentação de trabalhos científicos, Porto: Livraria Civilização Editora, 1998.
Planned learning activities and teaching methods The lectures take place in a biweekly two-module modules, alternating between: A) Presentation by professors of methodological contents; B) Tutorial monitoring of practical tasks.
Metodologias de Ensino e Critérios de Avaliação A classificação final de cada estudante resultará da ponderação dos seguintes elementos: 1. Consistência da participação ativa evidenciada durante as sessões letivas e do empenho demonstrado na realização das tarefas práticas estabelecidas (15%); 2. Nível científico quer do texto escrito relativo ao conhecimento de problemas, conceitos, textos, sobre um problema filosófico específico (25%), quer do texto de síntese de projeto de investigação (25%); 3. Qualidade da apresentação oral dos textos escritos (35%).
Language Portuguese. Tutorial support is available in English.
Last updated on: 2017-05-25

The cookies used in this website do not collect personal information that helps to identify you. By continuing you agree to the cookie policy.