Learning outcomes |
At the end of the course, the student should be able to 1 Apply previously acquired knowledge in the areas of Physics and Educational Sciences in the construction of didactic knowledge, in order to allow an efficient exercise of teaching; 2 Critically analyze Physics curricula; 3 Plan teaching-learning units, develop appropriate strategies and prepare materials for teaching Physics; 4 Implement some teaching methodologies, namely alternative conceptions, problem solving and practical work; 5 Conceive, plan, implement and evaluate methodologies of an investigational nature that can be applied in the teaching of Physics; 6 Communicate Physics content in a pedagogically appropriate way; 7 Reveal autonomy to deepen and continuously update knowledge.
|
Main Bibliography |
António Cachapuz, João Praia & Manuela Jorge (2002). Ciência, educação em ciência e ensino das ciências. Lisboa: Ministério da Educação. Kuhn, Thomas (2021), A Estrutura das Revoluções Científicas, (Lisboa: Guerra e Paz). Galvão, C., Reis, P., Freire, A. & Oliveira, T. (2006). Avaliação de Competências em Ciências: Sugestões para professores dos ensinos Básico e Secundário, Edições Asa. Galvão, C., Reis, P., Freire, S., Faria, C. (2011) Ensinar Ciências – Aprender Ciências. O contributo do Projecto Internacional PARSEL para tornar a Ciência relevante para os alunos. Porto Editora e Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. Astolfi, J-P & Develay, M. (2001) A Didática das Ciências. Papirus Editora Galvão, C., Baptista, M., Reis, P. (2018). Formação inicial de professores de ciências do 3º ciclo e secundário: o exemplo da Universidade de Lisboa, Edições Hipótese. Alves, M. (2004). Currículo e avaliação: uma perspetiva integrada. Porto: Porto Editora
|
Teaching Methodologies and Assessment Criteria |
Theoretical-practical (TP) and practical (PL) classes with oral presentation of the subject topics, using audiovisual media, complemented with a tutorial regime associated with self-learning and study accompanied by future teachers. Reading and analyzing texts. Discussion, analysis and reflection of scientific articles. The evaluation is done through the production of reports of 4 laboratory works (RT) and the production of teaching materials, including the creation/presentation of 4 lesson plans (PMA).
|