A  Fundação Calouste Gulbenkian, em colaboração com o Centro de Filosofia das  Ciênciasda Universidade de Lisboa, promove  um ciclo internacional de conferências intitulado Image in Science and  Art. No próximo dia 15 de Dezembro (quarta-feira) terá lugar no  auditório 2 da Fundação Gulbenkian,às 18.00, a conferência The Problem of  a Picture of an Atom, proferida por Christopher  Toumey (Universtity of South Carolina | NanoCenter).
A  credibilidade da nanotecnologia advém em grande parte do facto de produzir  imagens detalhadas e atraentes de átomos, moléculas e outros objectos da  nanoescala. Mas essas imagens não são como as fotografias.No caso da  fotografia, pode comparar-se a foto de um objecto com o objecto em si, de forma  a verificar se a foto constitui uma imagem fiel do objecto. As nanoimagens,  porém, são interpretações visuais de dados electrónicos, e geralmente incluem  uma série demelhorias artificiais. Isto significa que uma imagem de um átomo ou  de uma molécula não é uma imagem fiel de um átomo ou de uma molécula.
  
Christopher Toumey irá  falar-nos sobre a história da microscopia electrónica até aos nossos dias e da  situação actual da nanoimagens. Em seguida, para explorar o modo como se pode  obter o máximo benefício a partirdo conhecimento visual contido nas  nanoimagens, irá rever alguns princípios da teoria Cubista inicial. Pode-se  aplicar esses princípios às nanoimagens: em vez de abandonar nanoimagens  problemáticas, poderá entender-se melhor as imagens de objectos à  nanoescalaolhando para eles da mesma forma com que os primeiros Cubistas  olharam os objectos por eles pintados.
CHRIS TOUMEY     
Abstract
Nanotechnology earns  much of its credibility by producing detailed and attractive pictures of atoms,  molecules, and other nanoscale objects.   But these pictures are not like photographs.  With a photograph, one can compare a photo of  an object with the object itself to see whether the photo is a faithful image  of the object.  But nano images are  visual interpretations of electronic data, and they typically include a series  of artificial enhancements.  This means  that a picture of an atom or a molecule is not a faithful image of the atom or  the molecule.  After introducing that  problem, this presentation will trace the history of electronic microscopy  leading up to the current status of nano images.  Then, to explore how we might get the most  benefit from visual knowledge contained in nano images, I review certain  principles from early Cubist theory.  We  can apply those principles to nano images: instead of abandoning problematic  nano images, we can better understand pictures of nanoscale objects by viewing  them the way the early Cubists viewed the objects they painted.
Chris Toumey is a cultural anthropologist in  the University of South Carolina NanoCenter. His interest in societal issues in  nanotechnology has resulted in more than 35 published articles on this topic.  His two primary areas of research have been: [A] democratizing nanotechnology,  that is, creating and identifying processes in which nonexperts can have active  and constructive roles in nanotechnology policy; and [B] contested stories of  the origin and development of nanotech, e.g., the Feynman story of the origin  of nanotechnology. Other interests include: religious reactions to  nanotechnology; interpreting SPM images of the nanoscale; and implications for  privacy. His commentaries on nanotech appear four times a year in Nature  Nanotechnology. 
  Prior to his  interest in nanotechnology, Chris Toumey researched a series of public  scientific controversies, including the creation-evolution controversy, cold  fusion, and fluoridation. His article on mad scientist stories is well known