[ENG] Sara Velez is Assistant Professor of Design at the Faculty of Arts and Humanities of the University of Beira Interior where she is also currently Head of the Department of Arts and researcher with LabCom - Communication and Arts. She participated in the successful application process of Covilhã to the UNESCO Creative Cities Network, as a member of the Strategic Council and Board of Trustees (2021-2025). Her academic interests are present in her doctoral thesis, obtained at the Faculty of Fine Arts, University of Lisbon, on Vilém Flusser''s contributions to a theory of Communication Design in a society mediated by information technologies, a topic she has discussed in several conferences and about which she has published. In addition to these, her investigation also involves the mediation of Communication Design objects, as well as the political dimension of design and its dilemmas, of which the chapter "Freedom and Communication Design: An Ethical Approach" in the book Ethics in Design and Communication, Critical Perspectives (Bloomsbury, 2020) is an example. The most frequent terms in the context of scientific, technological and artistic-cultural outputs are: Communication Design; Design and Politics, Ethics, Freedom; Theory of Design; Mediation; Phenomenology; Multimedia Design; Dystopias; Democracy; Critical Design....................................................................................................................................................................[PT] Sara Velez é Professora Auxiliar de Design na Faculdade de Artes Letras da Universidade da Beira Interior onde preside ao Departamento de Artes e é também investigadora no LabCom - Comunicação e Artes. Integrou os Conselhos Estratégico e de Curadores da candidatura da Covilhã a Cidade Criativa da UNESCO na área do Design para 2021-2025. O seus interesses académicos estão presentes na sua tese de doutoramento, obtido na Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa, sobre os contributos de Vilém Flusser para uma teoria do Design de Comunicação numa sociedade mediada pelas tecnologias de informação, tema que tem discutido em diversas conferências e sobre o qual tem publicado. Além destes temas, a sua investigação passa ainda pela mediação dos objetos de Design de Comunicação, bem como a dimensão política do design e os seus dilemas de que é exemplo o capítulo Freedom and Communication Design: An Ethical Approach no livro Ethics in Design and Communication, Critical Perspectives (Bloomsbury, 2020) Os termos mais frequentes na contextualização da sua produção científica e artítico-cultural são: Design de Comunicação; Design e Política; Ética; Liberdade; Teoria de Design; Mediação; Fenomenologia; Design Multimédia; Distopias; Democracia; Design e Crítica.